Dhammapada.

^  <  >

 

7. Doskonali.

KN, Arahanta Vagga, Dhp. 90-99.

 

Dla tego który dotarł do celu,

dla tego który dotarł w bezbolesność,

dla tego który poznał pełną wolność,

dla tego który zerwał pęta,

nie ma rozgorączkowania.

 

W pełni uważni są ponad wszystkim,

nigdzie nie utknęli.

Niczym łabędzie porzucające jeziora,

wraz z gniazdami które były dla nich domem.

 

Którzy niczego nie gromadzą,[1]

którzy właściwie rozumieją odżywianie,

których domeną czysta nicość.[2]

Oto ich kurs:

jak ślad w powietrzu ptaków, którego nie można oznaczyć.

 

Których nawyki zniszczone,

którzy nie są przywiązani do pożywienia,

których domeną czysta nicość.

Oto ich kurs:

jak ślad w powietrzu ptaków, którego nie można oznaczyć.

 

Których zmysły w ryzach,

są jak rumaki zaprzęgu poskromione przez woźnicę.

Których duma została zniszczona, wolni od skalań,

takich nawet bogowie cenią wysoko.

 

Niczym ta ziemia, zdyscyplinowani,

trwają zrównoważeni, nieporuszeni.

Można takiego porównać do filara,

głęboko osadzonego w gruncie.

Zamęt Samsary[3] nie zachwieje nim

nie naruszy czystości.

 

Jego umysł, mowa i jego postępowanie pełne są spokoju.

właściwie wiedząc, jest w pełni uwolniony,

doskonale ukojony, zrównoważony.

 

Człowiek który nie jest wierzącym,

który rozumie Naturalne, [4]

który przeciął łańcuchy zradzania,

który zniszczył swoje szanse,

który wyzbył się wszystkich pragnień,

osiągnął ideał.

 

We wiosce czy w lesie, w dolinach czy na równinie,

gdzie przebywają Doskonali, to miejsce jest prawdziwie piękne.

Przepiękne są lasy których pospolici ludzie nie lubią i unikają.

Doskonali radują się nimi bo nie szukają zmysłowego zachwytu.

 

1. Nie gromadzą ani losu ani dóbr.

2. "Subbato animitto" to nicość bez intelektualnej nadbudowy. Bez atrybutów mentalnych.

3. Zamęt Samsary to aktywności odtwarzające kolejne bytowanie, zradzanie się.

4. "Akata" to synonim Nibbany, oznacza coś naturalnego, nie pomyślanego czy stworzonego.



v.1.00 © 2012 Tipitaka.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone. Wyłącznie do bezpłatnego rozpowszechniania.